„Ik hoop niet dat koe schrikt van herrie Lelystad Airport”

25 Jan, 2017

Eindelijk is er duidelijkheid in de polder. Lelystad Airport mag uitbreiden. Buren liggen nog niet wakker van een groter vliegveld met zwaardere kisten. „Ik hoop niet dat de koeien schrikken.”


Het vriest in Flevoland. Lange rijen bomen staan rijk berijpt in het polderlandschap. Schilderachtig. Het grasland, met her en der een boerderij, is witbevroren. Lelystad Airport, de luchthaven in de polder, ligt er ongeveer verlaten bij. Eén heli vliegt wat oefenrondjes.


Lelystad Airport heeft woensdag definitief groen licht gekregen voor uitbreiding. De Raad van State –de hoogste bestuursrechter in ons land– heeft bezwaren tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad ongegrond verklaard. De luchthaven, onderdeel van Schiphol, kan hierdoor de start- en landingsbaan verlengen van 1250 naar 2700 meter en verbreden van 30 naar 45 meter. Lelystad mag hiermee zwaardere vliegtuigen verwerken, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320.


Bezwaarmakers


De Vogelbescherming en twee akkerbouwers hadden bezwaar gemaakt. Omliggende natuurgebieden, en met name de kiekendieven, zouden gevaar lopen. De Raad van State gaat daar echter niet in mee. Tegen de uitspraak is geen beroep mogelijk. Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet opvangen waar Schiphol geen plek meer voor heeft. De Amsterdamse luchthaven overschrijdt dit jaar de maximale bovengrens van 500.000 vlieg bewegingen. Schiphol reageert verheugd op de uitspraak van de Raad van State. „Dit is positief nieuws voor de luchtvaartsector.” De uitspraak schept duidelijkheid over de ontwikkeling van Lelystad Airport tot vakantieluchthaven van Nederland.


De Vogelbescherming is teleurgesteld. „Volgens de Raad van State blijkt uit gedegen onderzoek dat de uitbreiding niet nadelig is voor vogels in de Oostvaardersplassen.” De vogelclub leest hierin dat er geen maatregelen kunnen worden genomen die dat wel zijn, zoals het verjagen van ganzen. Oorspronkelijk hadden volgend jaar al de eerste grote vliegtuigen op Lelystad Airport moeten landen. Afgelopen najaar bleek echter dat de uitbreidingsplannen zeker een jaar vertraging oplopen. Het lukt niet om vluchtroutes tijdig aan te passen.


Melkveehouder Onno Zeinstra –360 koeien– woont precies in het verlengde van de start- en landingsbaan. „Ik moet altijd lachen om mensen uit Almere en Hilversum die bezwaar maken tegen uitbreiding van de luchthaven uit vrees voor aantasting van hun leefklimaat.” Ook van de vogeltjes ligt hij niet wakker. Van alle vertrekkende vluchten komt straks 60 procent over zijn huis, 40 procent vertrekt via de andere kant. De 68-jarige agrariër wijst naar de lucht. „Precies boven ons huis komen alle vluchtroutes samen.” Hij haalt z’n schouders op. „Wij wonen hier nu 42 jaar, het vliegveld ligt er 43 jaar. Bij aankoop van het bedrijf wisten we al dat het vliegveld uitgebreid zou worden.” Vader Zeinstra heeft er destijds voor getekend geen bezwaar te maken.


De agrariër –FrieslandCampina-petje– ligt niet wakker van een grotere luchthaven. „We zijn een keer naar vliegveld Eelde geweest, om te luisteren naar de herrie van een opstijgende Boeing 737. Nou, zei ik. Is dit alles?”

De pakweg zestig omwonenden hebben zich verenigd in de Club Direct Omwonenden (CDO). „Geen protestgroep”, benadrukt vicevoorzitter Sietse Zeinstra. De club kiest voor goed overleg. „Wij behartigen de belangen van omwonenden.” Het CDO heeft geluidsisolatie, geluidsmetingen en monitoring van gewassen voor elkaar gekregen.Twintig woningen in de directe nabijheid van het vliegveld krijgen geluidsisolatie. De club maakt zich nog sterk voor tien woningen die net een paar meter buiten de geluidszone liggen. Ook eventuele planschade is geregeld. „Het vliegveld past goed op ons”, zegt vader Zeinstra.


Het besluit van de Raad van State zingt rond in de buurt. „Ik hoorde het op het schoolplein”, zegt buurvrouw Rodenburg aan de Eendenweg. „De impact op de omgeving is groot.” Juist op dit moment vliegt er een jumbo laag over. Richting Schiphol. Verder commentaar wil ze niet geven. „Ik heb me niet ingelezen.” Melkveebedrijf Verhoeven –600 koeien– wacht de uitbreiding af. Simone Verhoeven (19) ondervindt weinig overlast van de luchthaven. „Ik hoop alleen niet dat de koeien straks schrikken van die zwaardere vliegtuigen. Het zal wel wennen.”


In restaurant Flantuas, op de rand van de startbaan, zitten zes piloten –„240 jaar vliegervaring, 7000 vlieguren”– aan de stamtafel. Het RvS-besluit voor uitbreiding komt niet als een verrassing. „De kleine luchtvaart die Lelystad groot heeft gemaakt, wordt hiermee de nek omgedraaid”, klaagt Huub Jansen, piloot van een 60 jaar oud Scheibe-sportvliegtuigje. De kleine luchtvaart is bang verjaagd te worden door de grote luchtvaart. Dubbel gebruik van de luchthaven zou geen enkel probleem moeten zijn, maar de luchtverkeersleiding is –volgens de stamgasten– zo flexibel als beton. „Wij worden weggepest. Of beter weggereguleerd.”


Lelystad mag groeien naar 45.000 starts en landingen


Lelystad Airport werd in 1973 officieel een vliegveld, met alleen een grasbaan. Door het relatief vele verkeer kreeg het vliegveld in 1981 een verharde baan. Lelystad Airport groeide aanvankelijk goed, maar bereikte niet de zakelijke functie waarvoor het bestemd was. In 1991 werd de landingsbaan verlengd naar de huidige lengte van 1250 meter en uitgebreid met de benodigde verlichting. De Schiphol Group nam in 1993 Lelystad Airport over, waarmee het de huidige naam kreeg. Luchtverkeersleiding ontbreekt echter.


Medio juni 2014 nam het kabinet een conceptluchthavenbesluit voor de uitbreiding van de luchthaven zond het naar de Raad van State gezonden voor advies. Eind maart 2015 werd officieel bekendgemaakt dat Lelystad Airport mag uitbreiden. Gisteren zijn de laatste bezwaren afgewezen.


Vakantievluchten

Lelystad Airport moet korte en middellange vakantievluchten van Schiphol overnemen. De nationale luchthaven richt zich dan op intercontinentale vluchten en overstappers.

Vanaf 2018 zou Lelystad 2000 vluchten gaan verwerken, oplopend naar 10.000 na vijf jaar. Uiteindelijk moeten dat maximaal 45.000 vliegbewegingen en 6,7 miljoen passagiers worden in 2043.

De Schiphol Group investeert zo’n 90 miljoen euro in Lelystad. Het kabinet trok eerder al 50 miljoen euro uit voor de verbetering van de bereikbaarheid van het vliegveld. De regio investeert zo’n 20 miljoen euro.

Volgens de plannen is Lelystad Airport medio 2019 klaar om de nieuwe taken als vakantielucht haven op zich te nemen.


Bron; Reformatorisch Dagblad




Lelystad Airport mag definitief uitbreiden. Beeld ANP, Bram van de Biezen/Hollandluchtfoto




Terug »